Kansantanssia, kansantanssia - valtakunnallinen katselmus 2.-3.4.2011 Jyväskylässä

Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain omaa, jotain lainattua, jotain värikästä, vauhdikasta ja villiä… Kaikkiaan 27 kansantanssiryhmää Helsingistä Sodankylään ja Alavudelta Joensuuhun kohtaa toisensa ja tuomarit kansantanssin superviikonloppuna.

Suomen suurin kansantanssialan järjestö, Suomen Nuorisoseurojen Liitto, järjestää kahden vuoden välein aikuiskansantanssiryhmien luokittelutilaisuuden. Luokittelut toimivat foorumina kansantanssia harrastavien ryhmien kohtaamiselle, yhdessä tekemiselle ja yhdessä oppimiselle. Tavoitteena on kansantanssin harrastajien tukeminen sekä ryhmien kartoittaminen kansallisiin ja kansainvälisiin edustustehtäviin. Osallistuvat ryhmät saavat arvioinnin omasta osaamisestaan ja tulevat luokitelluiksi mestaruussarjaan, valiosarjaan, taitosarjaan tai harrastussarjaan kolmessa eri ikäsarjassa: yleinen sarja, yli 35-vuotiaat ja yli 55-vuotiaat. Arvioinnin kohteena ovat ryhmän tanssillinen taso, ohjelmakokonaisuus sekä musiikki. Annettu luokitus on voimassa kaksi vuotta.

Yleisen sarjan tuomaristossa istuvat koreografi, taiteellinen johtaja Matti Paloniemi, toiminnanjohtaja, koreografi Hannu Nipuli, tanssinopettaja Piia Semeri, muusikko Jarno Tastula ja yli 35- ja yli 55-vuotiaiden sarjoissaTanssinopettaja Satu Posio, tohtori Petri Hoppu, kansantanssin opettaja Sari Suokas, muusikko Pekka Pentikäinen.

Siltasali, Pitkäkatu 19-21, Jyväskylä

la 2.4. klo 10:30, 13:00, 15:30, 18:00 ja 20:30

su 3.4. klo 10:30 ja 13:00

konserttien kesto on 45-60 minuuttia, liput 7e/5e

Lippuvaraukset: Suomen Nuorisoseurojen Liitto, p. (09) 5840 610, info[at]nuorisoseurat.fi

Tapahtuman järjestää Suomen Nuorisoseurojen Liitto yhteistyössä Keski-Suomen Nuorisoseurojen Liiton ja Opintokeskus Kansalaisfoorumin kanssa.

Lisätietoja ja yhteydenotot:
Suomen Nuorisoseurojen Liitto
ohjelmatuottaja Hilkka Toivonen-Alastalo
hilkka.toivonen-alastalo[at]nuorisoseurat.fi

Aikataulu

la 2.4.

10:30 KONSERTTI 1, yleinen sarja
Flikat, Taivalkosken Nuorisoseura (Ns), Taivalkoski; Junnut, Isottaret ja Haipakka, Ison Tanhuujat, Jyväskylä

13:00 KONSERTTI 2, yli 35v. ja yli 55v. sarjat
Riijarit, Lahden Tanhuujat, Lahti;Tosi-Isot, Ison Tanhuujat, Jyväskylä  Salmelaiset, Koskelan Setlementtinuoret, Jyväskylä; Lakeuden kansantanssijat, Seinäjoki

15:30 KONSERTTI 3, yleinen sarja
Sorokoska, Sorokoska ry, Tampere; Kansantanssiryhmä Kirjavat, Ns Rajan Nuoret, Lappeenranta;  Motoran LIvakat ja Motoran Sähäkät, Ns Motora, Joensuu

18:00 KONSERTTI 4, yli 35v. ja yli 55v. sarjat
Kärri, Ns Karjalan Nuoret, Helsinki; Jutaraito, Jutarinki ry, Sodankylä, Tiistai-ryhmä, Ahjolan Tanhuajat ry, Tampere; Fossiilit, SaarenkyläN Ns, Rovaniemi

20:30 KONSERTTI 5, yleinen sarja
Polokkarit, Oulunsuun Ns, Oulu; Kéiku, Ns Rajan Nuoret, Lappeenranta; Kansantanssiyhtye Lipparit, Alavuden Ns, Alavus, Tahdittomat, Tahdittomat ry/Jokioisten Ns, Jokioinen

su 3.4.

10:30 KONSERTTI 6, yleinen sarja
Hannat ja Heikit, Hollolan Ns, Hollola; Siepakat jr ja Siepakat, Saarenkylän Ns, Rovaniemi;  Katrilli, Ns Katrilli, Helsinki

13:00 KONSERTTI 7, yli 35v. ja yli 55v. sarjat
Suiverot, Aitomäen Ns, Kouvola; Pirttiset, Oulunsuun Ns, Oulu; Jyväskylän kansanopiston kansantanssijat, Jyväskylä

14:00 YLEISÖKESKUSTELU

16:00-17:00 YLEISPALAUTE JA TULOSTEN JULKISTAMINEN

Konserttien kesto on 45-60 minuuttia.